De Hardi als stoomsleepboot (bron: van hun website, omdat er op mijn PC gewaarschuwd wordt dat er mogelijk schadelijke cookie of popup onderdelen op die website van lyos tripod bevinden hebben wij een stukje overgenomen van hun website.In 1946 is de Hardi ontworpen bij de scheepswerf en machinefabriek “De Biesbosch” te Dordrecht. Ze is in Frankrijk gebouwd. De Hardi was onderdeel van een vloot van 18 stoomsleepboten. Aanvankelijk heette het schip “Fantasque” |
|
Het schip is speciaal ontworpen voor lange reizen met zware slepen op de midden- en boven Rijn. Dit verklaart haar geringe diepgang van 1.60 meter en haar extreem krachtige en zeer bijzondere stoommachine. Deze zeer unieke “ Bauer Wach “ installatie (de Hardi is het enige nog varende schip ter wereld met een dergelijke machine) maakt deze sleepboot tot een industrieel monument dat voor het nageslacht behouden moet worden.
|
|
Lang heeft ze niet als sleepboot gevaren, al tussen 1956 en 1958 werd de Hardi uit dienst gesteld. Moderne motorsleepboten namen haar taak over. Foto: Binnenvaartarchief H. de Groot, Vries. |
|
De Hardi als stoom cleaning schip.
In 1970 werd de Hardi gekocht door de firma Unitas en omgebouwd tot stoom
cleaning schip "Ronny". Het kreeg een nieuwe, gigantisch grote, stoomketel en werd voorzien van opslagtanks op het voordek om het afval uit de gereinigde scheepsbunkers op te vangen.
Ook werden er enorme door stoom aangedreven pompen geplaatst.
In 1984 werd het schip opgekocht door het Tank Cleaning bedrijf Rotterdam (TCR).
Het schip kreeg nu de naam "Anke Langenberg". |
|
In 1994 zou het schip naar Zuid Amerika verkocht worden. Toen dit niet door ging werd de Anke Langenberg verkocht aan de Scheepssloperij Nederland te 's Gravendeel.
De vereniging (die eerder de Pieter Boele gerestaureerd heeft) kon het schip
voor 1 gulden kopen. Sinds dien wordt er hard gewerkt om het schip nieuwe luister te geven. |
|
De Hardi nu.
De ketel is van zijn isolatie en van tientallen kilo's ketelsteen ontdaan. De vlampijpen zijn verwijderd en nieuwe liggen klaar. De ketel is gereed voor de eerste keuring door het stoomwezen.
De turbine en de triple expansie machine zijn boutje voor boutje gedemonteerd en
onderdeel voor onderdeel gerestaureerd, beide zijn nu al gereed. Op het voordek, waar eerst de opslagtanks stonden, is een kajuit voor bezoekers en/of passagiers van ons varend museum gebouwd. Om het stuurhuis heen is een brug geconstueerd |
|
Het hart van het schip wordt gevormd door een unieke stoommachine installatie.
Voor zover bekend is
de "Hardi" het enige nog varende schip dat een dergelijke voortstuwing heeft.
Dit is de reden geweest om van dit schip een varend stoommuseum te maken. De gedachte hierachter is, dat bij hogedruk stoom het rendement van de zuigermachine (triple expansie) het gunstigst is, terwijl bij lagedruk stoom een turbine beter presteert. De afgewerkte stoom uit de lage druk cilinder van de triple expansie machine wordt hierdoor hergebruikt in de turbine, hetgeen een aanzienlijke rendementsverbetering oplevert. |
|
Via een tandwielkast drijven beide machines dezelfde schroefas aan. Tussen de turbine en de schroefas is een vloeistofkoppeling aangebracht (Vulcan koppeling). Deze zorgt voor een flexibele verbinding met triple expansie machine. Door olie uit de koppeling weg te laten lopen wordt de turbine losgekoppeld. De stoom uit de lagedruk cilinder van de triple wordt omgeleid en gaat niet meer naar de turbine, maar rechtstreeks naar de condensor. Deze constructie is noodzakelijk omdat de turbine niet achteruit kan draaien. Bij het manoeuvreren is het dus noodzakelijk deze los te koppelen. |
|
|
|
|
|
|
|
triple expansie machine |
|
stoomturbine het loopwiel boven |
|
triple expansie machine |
|
het adres: Vereniging Stoommuseumschip Hardi Van der Zaanstraat 4 3317 WT Dordrecht
|
|