| naar 800 X 600 StartDe gelijkdruk en overdrukturbine
 De deLavalturbine
 De zoellyturbine
 De curtisturbine
 De parsonsturbine
 De stal turbine of ljungstromturbine
 Gecombineerde Turbinesystemen
 De gasturbine
 StoomeigenschappenCondensor
 De Smering
 Materiaal eigenschap
 Onderdelen turbine
 Stoom Tabellen
 Foto's stork turbinesPlaten
 Technische tekeningen
 linksActiviteiten
 
	Ljungstrom turbine uit de Ingenieur 
	1915 
	Twee Werkspoor Stal Turbogeneratoren van 17000/22500 kW, 
	uit het blad de Ingenieur 
	
 | De smering van scheepsturbines.
 Hoewel een turbine slechts weinig draaipunten bezit, niet meer dan een paar as 
metalen en een kraagblok, vereist de smering toch veel zorg.
 
 Want we weten, dat de vrij slag van de draaiende delen van een turbine ten 
opzichte van het stilstaande gedeelte zeer klein is, vooral in de labyrinten en 
bij schoepen met topafsluiting.
 
 Een warmloper, waar bij het witmetaal van de draaipunten smelt of wordt 
weggedrukt, kan dus gemakkelijk inwendig aanlopen veroorzaken, wat een ernstige 
averij aan schoepen of labyrinten tot gevolg kan hebben.
 
 Met gewone druppelsmering kan men niet volstaan, daar deze bij een 
omtreksnelheid in de as halzen van meer dan 4 m/sec onvoldoende is.
 
 Bij turbine assen wordt dan ook altijd smering onder druk toegepast
 | 
  
   |